Restaurants boos op Iens

diner in restaurant

Iens is belangrijkste restaurantwebsite

Iens is een website die restaurants beoordeelt op kwaliteit en service. De site is in het jaar 2000 opgericht door Iens Boswijk. Het werd een groot succes en groeide uit tot de belangrijkste restaurantbeoordelingssite in Nederland met jaarlijks meer dan 20 miljoen bezoekers. Om geld te verdienen werd in 2012 gefuseerd met de site SeatMe. Gasten konden online een tafel reserveren in een restaurant. In 2015 werd Iens overgenomen door Tripadvisor. Het overnamebedrag werd geheim gehouden maar bedroeg waarschijnlijk tientallen miljoenen euro’s. Met de overname groeit Tripadvisor in de Nederlandse provincies. De eigen site van Tripadvisor is vooral gericht op Amsterdam.



Beste restaurants niet meer bovenaan

Sinds restaurantwebsite Iens is overgenomen door de Amerikaanse gigant Tripadvisor nemen de klachten toe van restaurants. Het voornaamste bezwaar is dat niet langer de beste restaurants bovenaan staan maar degenen met een betaald abonnement. Horeca eigenaren die geen online reserveringen aanbieden hebben het idee dat ze klanten verliezen. Andere restaurants hebben vaak al een eigen reserveringssysteem en zien zich nu genoodzaakt om zich aan te melden voor het systeem van Iens. De restaurantwebsite heeft een positie die vergelijkbaar is met Booking. Als je niet meedoet kost het veel omzet. In Amsterdam zijn wel 2000 eetgelegenheden. Een Italiaans restaurant met 100 recensies staat nu bovenaan in de lijst van Amsterdam.

Online reserveren

Restauranteigenaren zijn niet verplicht om te betalen om op Iens vermeld te worden. Nemen ze een abonnement dan kunnen gasten ook online een reservering maken via Iens en via de eigen website. Er zijn twee abonnementen: een Standaard (29 euro) en een Pro (69 euro). Met de Pro kunnen meerdere restaurants beheerd worden vanuit een account. Bovendien is er een gastenbindingstool waarmee het gastenbestand gepersonaliseerd kan worden. Men kan zo bijvoorbeeld persoonlijke email sturen naar de gasten. Naast de abonnementskosten betaalt het restaurant 2 euro boekingskosten per persoon voor iedere online boeking.

Kritiek terecht?

De meningen zijn daarover verdeeld. Bezoekers van website Iens zien tegenwoordig als eerste een lijstje van restaurants met de meeste online boekingen. Door via de zoekknop de criteria te veranderen in ‘hoogste waardering’ of ‘laagste prijs‘ kunnen klanten toch snel een andere lijst overzien. Het is wel jammer dat er geen lijst gemaakt kan worden van restaurants met ‘de meeste reviews’. In zo’n lijst zouden waarschijnlijk ook veel restaurants zitten waarbij je niet online kunt reserveren. En Iens verdienmodel is gebaseerd op het maken van online reserveringen.

Gebruiksvriendelijk reserveren

Voor klanten is het reserveringssysteem erg gemakkelijk. Je ziet in een oogopslag welke tijden op een avond beschikbaar zijn. Bovendien ontvang je spaarpunten die recht geven op een korting tot 25 euro bij deelnemende restaurants. Als je zelf een reservering zou moeten maken bij het restaurant dan ben je waarschijnlijk meer tijd en moeite kwijt. Ook is het heel fijn om de reviews te bekijken zodat negatieve verrassingen vermeden kunnen worden.