Bijenkorf stopt met de Drie Dwaze Dagen

warenhuis de bijenkorf op hoek damrak

Einde van uitverkoop

Warenhuis de Bijenkorf gaat stoppen met de Drie Dwaze Dagen. Dit jaarlijks uitverkoop evenement trok duizenden kooplustigen die in de bakken naar koopjes konden graaien. De Drie Dwaze Dagen werd voor het eerst georganiseerd in 1984 toen er een economische crisis heerste. Tijdens de uitverkoop worden er allerlei dwaze acties gehouden waarbij men prijzen kan winnen. De Drie Dwaze Dagen zullen waarschijnlijk dit najaar voor de laatste keer plaatsvinden. Op de website van de Bijenkorf is nog niets te lezen van de naderende sluiting maar in de media circuleren al volop berichten hierover.




Luxe shopping

De reden waarom het warenhuis stopt met het festival is dat het niet genoeg ‘premium’ zou zijn. De Bijenkorf wil zich meer richten op het hogere segment van de markt en daar passen geen ‘dwaze dagen’ in. Wat zeker mee zal spelen is de komst van een concurrent die zich op het Rokin gaat vestigen. Het luxe warenhuis Haussmann zal in september 2016 open gaan en kan een geduchte tegenspeler worden van de Bijenkorf.

De Bijenkorf is onderdeel van de Britse Selfridges Group. Het meest aansprekende warenhuis van dit concern is Selfridges in Oxford Street, Londen. Het warenhuis in Amsterdam wil zich meer allure aanmeten en vergelijkt zich met andere buitenlandse warenhuizen als KDW, Bon Marché en Saks Fifth Avenue. Een uitverkoop past niet meer in dit model. De ceo is ervan overtuigd dat de klanten naar de winkel komen voor de beleving en niet primair op de prijs gericht zijn (zoals bij Primark). De cijfers bewijzen tot nu toe zijn gelijk. De winst van de Bijenkorf is het afgelopen jaar gestegen van 8 naar 11 miljoen euro. Ook groeide de omzet met 6% tot meer dan 570 miljoen euro.