In september 2016 zal er een nieuw luxe warenhuis in Amsterdam bijkomen. De winkel heet Haussmann en wordt gebouwd op het Rokin dichtbij de Bijenkorf. De vloeroppervlakte zal 7000 m2 groot zijn. De doelgroep van Haussmann is het hogere retailsegment zoals de gasten van de vier- en vijf sterren hotels. Het toerisme zal de komende jaren flink groeien in Amsterdam. De focus van Haussmann zal leggen op bekende fashion merken en etenswaren. Zo komt er voor het gebouw een grote food hall aan de Nes en Brakke Grond en op de bovenste verdieping wordt een chique restaurant geopend.
De nieuwe flagshipstore van kledingzaak Marks & Spencer komt eveneens aan het Rokin naast de winkel van Haussmann. Klanten kunnen beide winkels eenvoudig bezoeken doordat een metrohalte van de Noord-Zuidlijn tegenover de ingang komt te leggen. Door de gunstige ligging en het uitgekiende assortiment worden 1.4 miljoen bezoekers verwacht op jaarbasis. Warenhuis de Bijenkorf zegt niet ongerust te zijn van de nieuwe concurrentie. Het bedrijf ziet Haussmann als een extra impuls van de luxe winkelmarkt in de binnenstad van Amsterdam.
Warenhuis Haussmann en de flagshipstore van Marks & Spencer zijn onderdeel van het winkelplan Rokin District. Dit moet hoogwaardige winkelruimte toevoegen aan de binnenstad van Amsterdam. De panden met nummer 9-17 behoorden voorheen toe aan de Fortis bank en worden nu door eigenaar IVY Group volledig herontwikkelt. Zo keerde boekhandel Scheltema na 40 jaar weer terug aan het Rokin. Een winkel die ook publiek moet gaan trekken is Senza dat kleding, schoenen, tassen en accessoires verkoopt van bekende merken zoals Gucci, Versace, Dior, Prada, Armani en Iceberg.